Tajuk:
Aplikasi Teknik Titu Menggunakan Buku Tulis
Garis Satu bagi Meningkatkan Penguasaan Kemahiran Menulis Mekanis dalam Kalangan Murid Tahun 3 Meranti.
Pendahuluan
Penulisan
merupakan komponen yang penting dalam kurikulum bahasa Melayu. Sistem
pentaksiran bahasa Melayu sekolah rendah yang diguna pakai sekarang merupakan
sejenis ujian kertas-pensel yang memerlukan calon menguasai kemahiran menulis
dengan menggunakan alat tulis. Ujian ini terbahagi kepada dua kertas iaitu
kertas Pemahaman Bahasa Melayu dan kertas Penulisan Bahasa Melayu di mana
kertas pemahaman mengandungi 40 soalan objektif manakala kertas penulisan
mengandungi tiga soalan subjektif yang
memerlukan calon memberi jawapan dalam bentuk ayat atau karangan dengan
tulisan sendiri. Di dalam konteks ini , kemahiran menulis sebagai penentu
kepada kecemerlangan setiap murid di dalam peperiksaan tidak dapat dinafikan.
Kemahiran
menulis perlu dikuasai oleh setiap orang murid kerana penguasaan yang baik dalam
kemahiran menulis akan membolehkan mereka melahirkan fikiran dan perasaan
dengan sempurna dalam bentuk tulisan bagi
menjana idea untuk mengarang jawapan berbentuk esei ini. Penguasaan terhadap
kemahiran menulis memerlukan bimbingan dan latihan yang khusus kerana kemahiran
menulis adalah lebih kompleks daripada kemahiran mendengar dan bertutur serta kemahiran
membaca.
Murid-murid
perlu diasuh untuk menguasai tiga peringkat kemahiran menulis iaitu pratulisan,
tulisan mekanis serta peringkat
pelahiran mental atau menulis dan mengarang dengan memberikan latihan asas menulis yang
cukup kukuh untuk membolehkan mereka menulis dengan baik , cekap dan pantas.
Murid-murid yang tidak dapat menguasai ketiga-tiga peringkat kemahiran menulis
ini akan menghadapi masalah untuk menterjemah idea dan fikiran mereka dalam
bentuk tulisan sebagai menepati kehendak soalan ujian berbentuk subjektif ini.
Kelemahan
menguasai kemahiran menulis ini akan menjejaskan keupayaan murid menghasilkan
satu bentuk karangan yang sempurna dan tersusun. Mereka juga akan menjadi cepat bosan serta
tidak mempunyai semangat untuk menjawab soalan peperiksaan. Masalah ini jika
tidak ditangani dengan serius akan mengakibatkan murid bersikap sambil lewa
terhadap pelajaran. dan seterusnya akan gagal dalam peperiksaan.
Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran
Saya
adalah seorang guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris di Sekolah
Kebangsaan Jati, Ipoh. Saya telah memulakan tugas di sekolah tersebut pada
bulan Jun tahun 2011. Pada tahun ini, saya telah diamanahkan untuk mengajar
bahasa Inggeris Tahun 3 Meranti yang menempatkan 36 orang murid berpencapaian
paling rendah dalam kalangan murid tahun 3. Sebagai seorang guru bahasa
Inggeris, saya memang sangat tidak berpuas hati dengan hasil tulisan
murid-murid tahun 3 Meranti. Namun
begitu, untuk tujuan kajian tindakan saya tidak boleh menjadikan pencapaian
murid di dalam mata pelajaran bahasa Inggeris sebagai kayu ukur yang menjadi
asas kepada kajian saya.
Oleh itu, apabila saja tugasan Kajian Tindakan
Bahasa Melayu ini diterima, saya berdepan dengan satu dilema. Bagaimana hendak
membuat kajian tindakan terhadap pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu
sedangkan saya mengajar mata pelajaran bahasa Inggeris? Persoalan ini cuba saya
leraikan melalui perbincangan dengan pihak pentadbir sekolah agar memberi
peluang kepada saya untuk mengajar bahasa Melayu bagi membolehkan saya
menjalankan kajian tindakan. Pihak pentadbir menolak permohonan saya kerana
saya adalah seorang guru jurusan bahasa Inggeris dan bukan seorang guru pelatih yang menjalani latihan
mengajar.
Dilema
ini benar-benar mencabar dan memaksa saya terus mendesak pihak pentadbir
membenarkan saya mengajar bahasa Melayu walau dengan apa cara sekalipun agar
saya dapat membuat kajian tindakan sebagai sebahagian daripada syarat untuk
melengkapkan kursus Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah yang sedang saya ikuti. Setelah dua minggu berurusan dengan
pihak pentadbir dan guru-guru bahasa Melayu sekolah tersebut, akhirnya kata
sepakat dicapai di mana guru bahasa Melayu tahun 3 Meranti membenarkan saya
mengambil alih waktunya untuk mengajar bahasa Melayu apabila perlu sahaja. Saya
telah bersetuju untuk mengajar bahasa Melayu selama satu jam seminggu sebagai
memulakan langkah untuk membuat kertas cadangan kajian tindakan.
Saya
telah membuat persediaan yang rapi seperti yang dibuat oleh kebanyakan guru
pelatih untuk mengajar bahasa Melayu. Rancangan pengajaran dan pembelajaran
juga saya buat dengan panjang lebar bagi memastikan langkah-langkah pengajaran
saya menepati objektif pengajaran agar hasil kerja murid menepati situasi
pengajaran dan pembelajaran yang
sebenarnya. Semasa mengajar bahasa Melayu, saya juga telah meminta guru
mata pelajaran tersebut untuk memerhati pengajaran saya. Setelah itu, saya juga
turut berbincang dengan beliau untuk mendapatkan respon yang mungkin boleh
membantu saya dalam membuat kajian tindakan nanti.
Setelah melalui tiga sesi pengajaran dan
pembelajaran saya dapati murid-murid tahun 3 Meranti mengambil masa yang sangat
panjang untuk menyalin ayat tunggal yang diberi sebagai latihan di dalam setiap
sesi pengajaran dan pembelajaran. Setelah sebahagian kecil daripada mereka siap
menyalin ayat tersebut , sebahagian besar pula masih merangkak untuk menyalin
ayat-ayat tunggal tersebut. Setelah menyemak hasil kerja mereka, saya dapati
tidak ada seorang murid pun yang dapat menyalin ayat-ayat tersebut dengan
kemas, jelas dan mudah dibaca. Masalah yang dihadapi oleh mereka ialah tidak
mahir menyalin ayat dengan betul di mana susunan huruf-huruf yang ditulis tidak
mengikut saiz dan bentuk huruf yang betul. Mereka juga keliru dengan penggunaan
huruf besar. Ada di antara murid-murid saya sangat keliru untuk menulis huruf
kecil yang bentuknya sama atau hampir sama dengan huruf besar. Walau bagaimanapun,
masalah utama yang menyebabkan mereka tidak dapat menyalin ayat-ayat tunggal
yang diberi dalam tempoh masa yang ditetapkan adalah kerana mereka tidak
menguasai kemahiran menulis mekanis.
Andaian
yang dapat saya buat ialah murid-murid ini tidak mendapat latihan menulis
mekanis yang betul dan mantap di mana guru Bahasa Melayu yang mengajar mereka
kurang menitikberatkan penguasaan kemahiran menulis mekanis semasa mereka
berada di tahun satu dan di tahun dua. Saya bimbang sekiranya masalah ini tidak
ditangani dengan baik, murid-murid ini tidak akan dapat menulis dengan cekap,
kemas dan betul yang pastinya akan menyebabkan mereka lambat menyalin ayat-ayat
yang diberi. Masalah ini juga akan menyebabkan murid tidak dapat menguasai
kemahiran menulis yang kedua iaitu pelahiran mental yang sudah semestinya akan
menjejaskan prestasi mereka di dalam ujian dan peperiksaan bagi mata pelajaran
bahasa Melayu khasnya dan mata pelajaran yang lain amnya.
.
Sorotan Literatur/Tinjauan
Literatur
Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah (Kementerian Pelajaran
2003) memperincikan kemahiran menulis sebagai keupayaan murid menulis
perkataan dan membina ayat, serta dapat mengeluarkan idea melalui pelbagai
jenis penulisan seperti yang tersenarai di dalam objektifnya yang keempat iaitu
mengenali dan menghasilkan pelbagai jenis penulisan kreatif dan berunsur pengetahuan dengan menggunakan
kemahiran menulis serta proses penulisan yang sesuai dan betul.
Sehubungan dengan itu, kemahiran menulis
adalah sangat penting dan perlu dilaksanakan berdasarkan penguasaan kemahiran
mengikut tahap-tahapnya secara sistematis. Terdapat banyak kajian yang telah
dijalankan berhubung dengan kemahiran menulis ini di samping pendapat dari
pengarang-pengarang buku ilmiah yang tersohor.
Menurut
Chua Soon Bui ( 2008 ) Ujian Penapisan K1A2M pada bulan Januari 2008
memperlihatkan sebanyak 65.5% atau 28,700 murid tahun1 di Sabah tidak dapat
menguasai kemahiran membaca, menulis atau mengira. Manakala Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mendedahkan 60% murid tahap satu di sekolah rendah
seluruh negara masih belum menguasai kemahiran asas iaitu membaca dan menulis
sehingga bulan Februari 2010. Kedua-dua
dapatan ini jelas menunjukkan bahawa wujudnya masalah penguasaan kemahiran
menulis dalam kalangan murid sekolah rendah di Malaysia. Kajian seterusnya
memperlihatkan pentingnya murid sekolah rendah menguasai kemahiran
menulis.
Menurut
Noorazman Mahat ( 2012 ) murid perlu mahir menulis kerana hampir semua kertas
peperiksaan di negara ini memerlukan murid menjawab dalam bentuk tulisan dan
ada juga yang memerlukan jawapan yang panjang lebar dalam bentuk ayat. Ahmad
Khair Mohd Nor ( 2005) menyatakan bahawa dalam pengajaran kemahiran menulis,
penguasaan peringkat asas adalah dimulakan dengan menulis huruf, perkataan,
ayat dan akhirnya sebuah wacana yang dapat difahami apabila dibaca. Ini
bertepatan dengan Faridah Serajul Haq dan rakan-rakan (2001) yang memetik bahawa
proses pengajaran dan pembelajaran kemahiran menulis juga perlu diberi
perhatian bagi menjamin kecemerlangan
pencapaian penulisan dalam kalangan murid.
Dapatan
kajian Che Zanariah, Fadzilah (2011) yang menganalisis sikap guru terhadap
pengajaran dan pembelajaran kemahiran menulis menyimpulkan bahawa sikap positif
guru penting dalam usaha meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran
kemahiran menulis. Dapatan ini disokong oleh kajian Jeyagobi Dhamoderem (2008)
iaitu guru-guru mengambil berat tentang kemahiran menulis kerana ia merupakan
salah satu aspek wajib dalam mengajar bahasa.
Berdasarkan
kajian-kajian yang telah dijalankan, dapat disimpulkan bahawa isu penguasaan
kemahiran menulis ini memang telah dan masih wujud dalam kalangan murid-murid
di Malaysia. Oleh itu dalam usaha untuk menyelami isu ini, pendapat tokoh-tokoh
pengarang buku ilmiah adalah sangat penting untuk membantu saya memahami dengan
lebih mendalam kemahiran menulis agar dapat merancang satu bentuk kajian
tindakan yang menepati keperluan murid-murid saya serta selaras dengan konsep
dan tujuan pengajaran kemahiran menulis mekanis bagi murid-murid tahap satu
sekolah rendah.
Abdullah
Hassan ( 2007 ) menyatakan dalam sistem komunikasi manusia, ada penutur dan ada
pendengar. Ada penulis dan ada pembaca.
Oleh sebab itu, bahasa manusia dapat disalurkan melalui bunyi yang
diujarkan atau dituliskan. Melalui saluran bunyi dan tulisan bahasa dapat
disebarkan.
Kamus
Dewan(2007) mendefinisikan menulis sebagai mencatat kata-kata dengan
huruf dan memakai pena. Kamaruddin Hussin ( 1986) pula mentakrifkan tulisan sebagai bahasa dengan lambang-lambang bunyi. Tulisan
adalah alat untuk melahirkan fikiran dan perasaan. Seseorang individu akan
dapat menikmati hasil fikiran dan perasaan orang lain melalui butiran-butiran
tulisannya. Oleh itu, pelajaran menulis
sangatlah penting kerana ia bertindak sebagai alat bagi menurunkan segala isi
pelajaran dan mempamerkan buah fikiran seseorang itu.
Raminah
Hj Sabran (1991) meletakkan kemahiran
menulis sebagai suatu kemahiran yang tertinggi yang memerlukan seseorang itu
menerapkan beberapa subkemahiran seperti kemahiran mengenal dan menulis
huruf-huruf dalam suatu himpunan perkataan, frasa atau ayat mengikut sistem
tulisan dan sistem ejaan yang telah ditentukan oleh sesuatu bahasa. Raminah Hj
Sabran (1991) turut memperjelaskan bahawa kemahiran menulis bukan sahaja
memerlukan kemahiran mengenal pasti perbezaan dan mengingati bentuk, nama dan
bunyi huruf-huruf tetapi juga memerlukan kesediaan otot jari-jemari tangan yang
membolehkan seseorang kanak-kanak itu membentuk atau menulis huruf-huruf.
Menurut beliau lagi, penilaian kemahiran menulis ‘mekanis’ bertujuan untuk
mengukur kebolehan dan kecekapan murid dalam mengenal huruf-huruf yang terdapat
di dalam sistem ejaan, membentuk huruf-huruf dan menggabungkannya menjadi perkataan dengan tulisan yang jelas
dan tepat. Raminah Hj Sabran (1991) turut menyarankan guru memberi perhatian
terhadap ketepatan bentuk huruf, tanda-tanda bacaan, penggunaan huruf-huruf kecil dan huruf besar
dan kekemasan tulisan semasa memeriksa tulisan murid-murid.
Kamarudin Hj Husin, Siti Hajar Hj Abd Aziz.
(1997) turut menyentuh bahawa melalui aktiviti menulis , pelajar akan dapat
merakam atau menghasilkan bahan yang berbentuk idea, pengalaman, perasaan, dan
maklumat dalam bentuk tulisan untuk berhubung dengan orang lain atau diri
sendiri.
Pendapat
tokoh-tokoh pengarang buku ilmiah ini meletakkan tulisan sebagai salah satu
cabang bahasa yang sangat penting.
Tulisan lahir daripada bunyi-bunyi bermakna yang dilambangkan dengan
simbol-simbol yang kemudiannya dinamakan huruf. Dengan adanya tulisan, bahasa
dapat disebar luaskan dan menjadikan ia hidup dan berkembang. Tulisan juga
menjadi salah satu medium komunikasi di seluruh dunia. Melalui tulisan,
pelbagai ilmu dapat dipelajari dan dimanfaatkan untuk kemajuan dan peradaban
bangsa.
Dapatan
ini turut menjelaskan kedudukan kemahiran menulis sebagai kemahiran paling
kompleks kerana ia memerlukan kematangan urat saraf yang mengawal otot jari dan
tangan serta menghasilkan penyelarasan
di antara mata dengan tangan sebagai aset terpenting kebolehan menulis.Kemahiran menulis
menggabungkan kemahiran mendengar dan bertutur serta kemahiran membaca untuk
membentuk simbol tulisan dalam bahasa yang turut melibatkan proses berfikir,
menaakul, menyusun dan mengolah idea sebelum menzahirkannya dalam bentuk wacana
yang lengkap.
Menulis
adalah satu proses untuk memberikan
simbol-simbol grafik kepada bunyi-bunyi yang bermakna bagi melambangkan bahasa
dalam menyusun perkataan, rangkai kata, ayat dan seterusnya unit-unit yang
lebih panjang, mengikut peraturan-peraturan tertentu dengan menunjukkan wacana
dan pelahiran idea yang jelas dan tersusun. Justeru setiap guru perlu memberi
penekanan kepada kepentingan penilaian kemahiran menulis yang akan membantu
mengenal pasti tahap pencapaian muridnya agar setiap proses kemahiran menulis
dapat dikuasai oleh murid dengan sebaik mungkin.
Berdasarkan
sorotan literatur yang telah dijalankan, saya yakin bahawa masalah penguasan
kemahiran menulis mekanis bagi murid-murid tahun 3 Meranti bukan sahaja
berpunca dari sikap mereka sendiri tetapi juga disebabkan oleh kurangnya
penekanan guru dalam memastikan semua murid telah menguasai kemahiran
pratulisan sebelum melangkah ke kemahiran menulis mekanis. Setelah murid berada
di tahun 3, mereka sudah mula menggunakan kemahiran menulis peringkat yang
tinggi iaitu pelahiran mental di mana mereka perlu membina ayat secara
berpandu. Di tahap inilah, masalah mula timbul kerana murid bukan sahaja gagal
untuk membina ayat malahan untuk menyalin ayat tunggal pun tidak dapat
dilakukan dengan cekap, kemas dan betul. Adalah menjadi harapan saya, teknik
Titu yang akan digunakan dalam kajian tindakan saya dapat membantu murid
menulis dengan cekap, kemas dan betul menggunakan buku garis satu.
Pengaplikasian teknik Titu ini juga
diharap akan dapat meningkatkan penguasaan kemahiran menulis mekanis dalam
kalangan murid tahun 3 Meranti ini agar murid menjadi lebih yakin dan tidak teragak-agak
untuk menulis perkataan dan ayat dengan cekap, kemas dan betul semasa membuat
latihan menulis.
Fokus Kajian
Semasa
saya menjalankan rundingan dengan pihak pentadbir sekolah untuk mengajar mata
pelajaran bahasa Melayu bagi tujuan kajian tindakan ini, saya diberi kebenaran
untuk memantau proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu yang
dikendalikan oleh guru bahasa Melayu kelas 3 Meranti. Dalam tempoh dua minggu memantau , saya juga telah
berbincang dengan guru-guru bahasa Melayu tahun 3 di sekolah ini berhubung gaya pembelajaran murid tahun 3
yang mempengaruhi kemajuan pelajaran. Dapatan perbincangan ini adalah seperti
yang saya jangkakan, sangat berkait rapat dengan isu penguasaan kemahiran
menulis mekanis yang ingin saya kaji.
Justeru,
peluang mengajar selama satu jam seminggu itu saya manfaatkan sebaiknya dengan
percubaan pertama mengajar bahasa Melayu. Saya membuat persediaan mengajar yang
secukupnya dengan memberi fokus kepada kemahiran menulis kerana hasil
pemantauan dan perbincangan saya dengan guru bahasa Melayu kelas 3 Meranti mendapati murid-murid ini tidak dapat
menyalin ayat dengan kemas dan teratur. Di samping itu, mereka juga tidak cekap
menyalin perkataan dan kerap kali gagal menyiapkan latihan menyalin ayat yang
diberi dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Setelah proses pengajaran berjaya
dilaksanakan, saya bertambah yakin bahawa murid-murid ini tidak menguasai
kemahiran menulis mekanis dengan baik. Mereka boleh menyalin ayat, tetapi
bentuk , saiz, kedudukan serta jarak huruf dalam perkataan tidak terkawal
menyebabkan hasil penulisan mereka sukar dibaca. Kegagalan menguasai kemahiran
menulis mekanis ini juga menyebabkan mereka mengambil masa yang terlalu panjang
untuk menyalin perkataan sehingga menjadi ayat. Setelah dua minggu membuat
pemantauan di samping mengajar bahasa Melayu selama dua jam, saya membuat
kesimpulan bahawa murid-murid kelas tahun 3 Meranti ini mempunyai pelbagai
masalah pembelajaran. Namun begitu, isu yang menjadi keperihatinan saya ialah
penguasaan kemahiran menulis mekanis yang tidak mantap.
Saya percaya ada cara yang boleh diguna pakai
untuk membantu guru memperbaiki mutu pengajaran agar dapat membimbing murid
menguasai kemahiran menulis mekanis dengan cekap. Walaupun terdapat enam orang murid pemulihan namun kesemua murid yang lain telah mengenal
huruf dari a hingga z dan boleh menulis. Oleh itu, peluang untuk menambah baik
kemahiran menulis mekanis murid-murid ini adalah cerah asalkan saya dapat
memilih dan melaksanakan langkah yang betul, sesuai dan tepat di dalam kajian
tindakan saya.
Saya
perlu mengumpul data awal sebagai bahan bukti yang akan membantu saya dalam
kajian di samping menyusun atur langkah-langkah untuk memperbaiki kemahiran
menulis mekanis. Saya telah membuat pemerhatian terhadap tingkah laku
murid-murid semasa mereka sedang belajar bahasa Melayu selama dua minggu. Hasil
tulisan mereka di dalam buku latihan telah saya semak dan dikumpul sebagai bukti wujudnya masalah
penulisan. Hasil penulisan murid-murid ini adalah sangat penting untuk membuat
banding beza hasil penulisan murid sebelum , semasa dan selepas kajian tindakan
dilaksanakan.
Objektif dan Persoalan Kajian
Objektif Umum
Kajian ini dirancang untuk membantu meningkatkan
penguasaan kemahiran menulis murid tahun 3 Meranti agar dapat menulis perkataan
dan ayat dengan betul, kemas dan cekap dalam masa yang ditetapkan oleh guru.
Objektif khusus
Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk:
1.
Meningkatkan penguasaan kemahiran menulis mekanis
murid melalui kaedah tiru dan tulis
berpandukan carta keluarga huruf .
2.
Meningkatkan keupayaan murid untuk menulis perkataan
dan ayat dengan betul, kemas dan cekap dengan menggunakan lembaran kerja kertas
garis satu.
3.
Membantu guru menambah baik amalan pengajaran untuk
memastikan murid dapat menguasai kemahiran menulis mekanis dengan cekap.
Persoalan Kajian
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk menjawab persoalan
berikut :
1.
Apakah yang boleh saya lakukan untuk menambah baik amalan
pengajaran saya agar dapat membantu murid menguasai kemahiran menulis mekanis
dengan cekap?[W71]
2.
Bagaimanakah kaedah tiru dan tulis
berpandukan carta keluarga huruf dapat meningkatkan penguasaan kemahiran
menulis mekanis murid-murid tahun 3 Meranti?[W72]
3.
Apakah kaedah tiru dan tulis ini dapat meningkatkan
kemahiran menulis murid-murid tahun 3
Meranti agar dapat menulis perkataan dan ayat dengan betul, kemas dan cekap menggunakan
lembaran kerja kertas garis satu, dalam
masa yang ditetapkan oleh guru?[W73]
Kumpulan
Sasaran
Populasi kajian saya ini merujuk kepada murid-murid tahun
3 Meranti di Sekolah Kebangsaan Jati, Ipoh. Terdapat seramai 36 orang murid di
dalam kelas tahun 3 Meranti yang terdiri daripada 24 orang murid lelaki dan 12
orang murid perempuan. Terdapat 3 orang murid lelaki India di dalam kelas ini.
Murid tahun 3 Meranti ini dipilih kerana
mereka merupakan kelas di mana pengkaji berpeluang mengajar mata pelajaran bahasa Melayu bagi
tujuan kajian tindakan ini. Murid-murid di dalam kelas ini mempunyai
tahap kepintaran, sikap dan motivasi yang lebih kurang sama di mana mereka merupakan
murid yang mempunyai pencapaian yang paling rendah dalam kalangan murid tahun 3
di sekolah ini berdasarkan pencapaian
peperiksaan akhir tahun 2011. Namun begitu, kesemua mereka sudah boleh membaca
dan mengenal semua huruf-huruf abjad. Mereka sangat aktif apabila menjalankan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara berkumpulan terutamanya permainan
bahasa.
Sampel kajian ini akan saya pilih secara rawak daripada
36 orang murid tahun 3 Meranti ini. Murid-murid
tahun 3 Meranti ini tinggal di kawasan perumahan kos rendah dan kos
sederhana berhampiran dengan sekolah. Kebanyakan daripada mereka adalah dari
golongan keluarga berpendapatan rendah dan sederhana dan mereka datang ke
sekolah dengan pelbagai cara termasuklah dengan berjalan kaki. Murid-murid ini
mempunyai daya tumpuan terhadap pelajaran yang agak lemah.
Tindakan Yang
Dicadangkan
Kajian tindakan ini akan saya mulakan dengan melakukan
pemerhatian ke atas hasil kerja latihan menulis murid-murid tahun 3 Meranti
untuk meninjau tahap penguasaan kemahiran menulis murid yang sebenar sebelum
saya mula melaksanakan pengajaran menggunakan teknik tiru dan tulis menggunakan buku tulis
bergaris satu berpandukan carta keluarga huruf. Hasil pemerhatian ini akan saya
analisis dan rekodkan untuk memudahkan saya membuat perbandingan terhadap
perkembangan kemahiran menulis murid-murid tahun 3 Meranti sebelum, semasa dan
selepas proses kajian tindakan dilaksanakan.
Setelah itu, saya akan menjalankan pengajaran dan pembelajaran
bahasa Melayu dengan mengaplikasikan
teknik tiru dan tulis semasa mengajar
kemahiran menulis mekanis. Murid akan dilatih untuk menulis menggunakan buku
garis satu berpandukan carta keluarga huruf yang akan saya bina dan pamerkan di
dalam kelas sebagai pedoman kepada murid. Pengajaran ini akan saya rancang
dengan baik agar panduan menulis berpandukan carta keluarga huruf dapat diberi
kepada murid secara berperingkat supaya murid tidak keliru. Murid juga akan
diberi latihan menulis perkataan , huruf dan ayat secara ansur maju untuk memahirkan murid menulis bentuk dan saiz huruf yang betul dengan cekap
dan kemas.
Setelah sesi pengajaran berperingkat ini selesai, murid-murid
akan diberi latihan menyalin ayat menggunakan petikan pendek yang terdapat di
dalam buku teks Bahasa Melayu Tahun 3 untuk menilai perkembangan hasil tulisan
murid setelah proses pengajaran dalam kajian tindakan ini berakhir. Kesemua
dokumen-dokumen ini akan dianalisis.
Akhir sekali, saya akan meminta murid menjalani sesi
soal-selidik. Murid-murid dikehendaki menjawab soalan di dalam kertas soal
selidik berhubung program yang telah
mereka ikuti. Soal selidik ini juga adalah refleksi murid yang akan saya
gunakan untuk menambah baik amalan pengajaran saya supaya mencapai tahap yang
lebih baik lagi untuk memenuhi keperluan pembelajaran murid.
Perancangan
Tindakan
Bagi
menjalankan kajian tindakan ini, saya telah merancang langkah-langkah yang
perlu saya ambil untuk menangani isu yang telah saya kenal pasti di dalam
beberapa sesi pengajaran dan pembelajaran.
Langkah
1
Semasa
mengajar kemahiran menulis, saya akan memperkenalkan keluarga huruf kepada
murid dengan menggunakan carta keluarga huruf. Keluarga huruf ini saya bahagikan
kepada tiga iaitu huruf pendek, huruf panjang ke atas dan huruf panjang ke
bawah.
Carta
keluarga huruf
Huruf pendek : a,
c, e, o, s, m, n, u, v, w, x, z
Huruf panjang ke atas : b, d, f, h, i, k, l, t
Huruf panjang ke bawah : g, j, p, q, y
Murid
akan dilatih mengenal huruf-huruf bagi setiap keluarga huruf ini melalui
aktiviti menyusun huruf-huruf yang digunting daripada keratan akhbar untuk
membentuk perkataan dan menampal huruf-huruf
tersebut dengan jarak yang betul di atas kertas lembaran kerja bergaris
satu. Aktiviti yang berbentuk permainan berkumpulan ini akan membantu murid
mengecam perkataan dari setiap keluarga huruf yang telah diperkenalkan dengan
lebih cekap dan pantas serta berlumba untuk menyusun huruf-huruf membentuk perkataan dengan jarak serta saiz huruf yang
betul dan kemas.
Langkah 2
Murid akan
diberi latihan menyalin perkataan dan frasa yang mudah menggunakan huruf-huruf
dari keluarga huruf pendek yang ditulis
oleh guru di papan putih. Murid akan membuat latihan menulis tersebut di dalam
buku latihan garis satu. Carta keluarga huruf yang disediakan akan menjadi
pedoman untuk membantu murid menulis dengan bentuk, saiz dan jarak huruf yang
bersesuaian, di samping pemantauan guru dan bimbingan rakan sebaya.
Langkah
3
Murid
akan dilatih menulis huruf panjang ke atas dengan menyalin frasa dan ayat
tunggal yang mudah yang ditulis oleh guru di papan putih. Murid akan menulis
frasa dan ayat tersebut di dalam buku
garis satu berpandukan carta keluarga huruf. Guru akan memantau dan membimbing
apabila perlu.
Langkah
4
Bagi
sesi pengajaran yang seterusnya pula, murid akan dilatih menyalin frasa dan
ayat tunggal yang mudah yang mengandungi
huruf panjang ke bawah. Murid perlu menyalin frasa dan ayat tunggal yang ditulis oleh guru di papan putih ke
dalam buku garis satu dengan cekap dan kemas berpandukan carta keluarga huruf
panjang ke bawah.
Langkah
5
Setelah
sesi pengajaran berperingkat ini selesai, murid-murid akan diberi latihan
menyalin ayat sebagai memantapkan kemahiran
menulis murid. Murid akan dilatih menyalin satu ayat yang dipetik dari buku
teks secara berulang sebanyak sepuluh kali. Ayat ini terdiri daripada perkataan
dari keluarga huruf pendek, panjang ke atas dan panjang ke bawah. Pada
peringkat ini juga, carta keluarga huruf masih
menjadi pedoman kepada murid.
untuk menilai perkembangan hasil tulisan murid setelah proses
pengajaran dalam kajian tindakan ini berakhir. Kesemua dokumen-dokumen ini akan
dianalisis.
Setelah sesi
pengajaran berperingkat ini selesai, murid-murid akan diberi latihan menyalin
ayat menggunakan petikan pendek yang terdapat di dalam buku teks Bahasa Melayu
Tahun 3.
Perancangan Cara
Mengumpul Data
Data-data
yang diperlukan untuk tujuan kajian ini akan saya kumpulkan melalui kaedah pemerhatian,
analisis dokumen dan soal selidik.
Semasa membuat pemerhatian, catatan lapangan yang tidak berstruktur akan
digunakan untuk mencatat sebarang insiden, peristiwa, interpretasi insiden dan
isu yang akan diperhatikan serta idea yang mungkin timbul semasa memerhatikan
murid membuat latihan menulis. Pemerhatian dari hari ke hari akan membolehkan
saya melihat perkembangan kemahiran
menulis murid-murid.
Saya juga
akan memperoleh data melalui analisis dokumen yang akan dijalankan ke atas
hasil latihan penulisan sampel kajian sepanjang tempoh pelaksanaan kajian
tindakan ini. Hasil kerja yang dikumpul tersebut akan disemak dan dianalisis
kandungannya setiap kali tamat suatu sesi pengajaran dan pembelajaran, dan diberikan
gred .
Selain
daripada itu, data-data juga akan saya kumpul melalui kaedah soal-selidik.
Dapatan dari soal-selidik ini akan dianalisis dan dijadikan sandaran untuk
menilai keberkesanan teknik tiru dan tulis berpandukan carta keluarga huruf
dalam memperbaiki kemahiran menulis mekanis murid-murid tahun 3 Meranti .
Perancangan Cara
Menganalisis Data
Kesemua data yang akan dikumpul perlu
dianalisis segera agar
dapat membantu guru mendalami isu yang telah dikenal pasti. Data pemerhatian dianalisis
berdasarkan catatan lapangan tidak berstruktur yang akan dijalankan sepanjang
tempoh kajian tindakan berlangsung. Analisis akan dilakukan secara perbincangan
serta analisis aspek-aspek tidak terduga.
Analisis kandungan akan dilakukan ke
atas hasil kerja murid yang telah
diberikan secara berperingkat sepanjang tempoh kajian tindakan untuk mengesan
sebarang perubahan yang berlaku dalam proses menilai perkembangan kemahiran
menulis murid. Borang penyemakan tulisan beserta skema pemberian gred akan menjadi instrumen yang membantu guru menganalisis
data-data tersebut untuk menilai pencapaian atau perkembangan kemahiran menulis
murid sepanjang proses tersebut.
Di samping itu, saya menggunakan triangulasi sumber
dengan meminta bantuan dua orang guru untuk menyemak hasil kerja murid dan
seterusnya memberi pandangan tentang
masalah tulisan murid-murid tahun 3 Meranti. Dua orang guru ini juga akan turut
menyemak hasil kerja murid sebelum,
semasa dan selepas program dijalankan.
Selain daripada itu, saya juga akan menganalisis hasil soal
selidik ringkas untuk mendapatkan maklumat lengkap berhubung latar belakang,
minat dan pandangan murid tentang program kajian tindakan yang bertujuan untuk
membantu guru dalam membimbing murid-muridnya agar dapat menguasai kemahiran
menulis mekanis dengan cekap.
Perancangan Pelaksanaan
Tindakan
Sebelum
menjalankan sesuatu tindakan, perancangan yang rapi adalah sangat perlu dalam
memastikan kelancaran proses. Perancangan yang rapi juga akan membantu pengkaji
mematuhi waktu yang telah ditetapkan untuk memastikan kajian dapat
disempurnakan. Bagi tujuan kajian tindakan ini , perancangan pelaksanaan
tindakan terbahagi kepada dua bahagian iaitu Jadual Pelaksanaan dan Kos Kajian.
Bil
|
Aktiviti
|
Waktu
Pelaksanaan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
JAN
|
FEB
|
MAC
|
APR
|
MEI
|
JUN
|
JUL
|
OGO
|
DIS
|
|||||||||||||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
1
|
2
|
||
1
|
Membuat pembacaan teliti untuk memahami Kajian
Tindakan..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Mengadakan rundingan dengan pentadbir sekolah untuk
mendapatkan kebenaran mengajar bahasa Melayu bagi tujuan Kajian Tindakan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Meninjau p&p bahasa Melayu bagi kelas-kelas tahun 3
di SK Jati.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Mengenal pasti masalah dan membuat tinjauan literatur.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Menjalankan P&P B.Melayu untuk mengenal pasti fokus
kajian dan
pengumpulan data awal.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Menentukan fokus kajian dan membuat huraian.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
Membuat analisis data awal untuk kajian tindakan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
Membincangkan
kekuatan dan kelemahan kaedah Titu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
Membuat
rancangan kajian tindakan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
Membuat anggaran kos kajian.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
Menulis draf
proposal kajian tindakan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
Menghantar
draf untuk semakan pensyarah.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13
|
Mengedit
draf proposal dan membuat pemurnian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14
|
Menghantar
proposal Kajian Tindakan untuk semakan
pensyarah.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bil
|
Aktiviti
|
Waktu
Pelaksanaan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
JAN
|
FEB
|
MAC
|
APR
|
MEI
|
JUN
|
JUL
|
OGO
|
DIS
|
|||||||||||||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
1
|
2
|
||
15
|
Membuat rundingan kedua dengan pentadbir SK Jati untuk
melaksanakan kajian tindakan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16
|
Melaksanakan kajian tindakan langkah 1, 2 , 3, 4, 5 dan
mengumpul data.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17
|
Membincangkan kekuatan dan kelemahan kajian tindakan
yang telah dijalankan dengan guru bahasa Melayu tahun 3M dan guru panitia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18
|
Menganalis data-data yang diperolehi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19
|
Membuat refleksi kajian.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20
|
Menulis
laporan kajian tindakan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
Menyediakan laporan kajian tindakan untuk pembentangan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22
|
Membentangkan
hasil laporan kajian tindakan untuk makluman JPM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jadual 1 :
Rancangan Pelaksanaan Tindakan
Kos Anggaran Perbelanjaan
Kos yang dianggarkan bagi menjalankan
kajian tindakan adalah seperti yang ditunjukkan dalan Jadual 2 di bawah.
Bil
|
Jenis Bahan
|
Kuantiti x Harga Seunit
|
Jumlah Kos
|
1.
|
Kertas A4 (
Lembaran Kerja)
|
1 Rim x RM 12
|
RM 12
|
2.
|
Buku Tulis Garis
Satu
|
36 x RM 0.60
|
RM21.60
|
2.
|
Kad Manila ( Carta
Mini )
|
20 x RM 1
|
RM 20
|
3.
|
Pen Penanda Kekal
|
4 x RM 3
|
RM 12
|
4.
|
Pen Penanda Papan
Putih
|
4 x RM 3
|
RM 12
|
5.
|
Dakwat pencetak
(hitam)
|
1 x RM 65
|
RM 65
|
Jumlah
|
RM142.60
|
Jadual 2 : Kos Anggaran Kajian
Refleksi
Alhamdulillah. Saya panjatkan
syukur ke hadrat Ilahi di atas kesempatan yang telah diberikannya sehingga
dapat juga saya menyempurnakan tugasan yang diberikan. Tugasan Kajian Tindakan Bahasa
Melayu Rendah ini menghendaki saya
menelusuri permasalahan yang timbul dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu serta menentukan isu yang akan menjadi fokus kajian. Saya juga
perlu membuat sorotan literatur berdasarkan isu kajian dan menyediakan proposal
bagi kajian tindakan ke atas isu yang saya pilih.
Sebelum
memulakan tugasan saya telah meneliti nota-nota yang dibekalkan oleh pensyarah
serta membaca contoh-contoh kajian tindakan yang dipaut dari laman sesawang.
Saya turut mentelaah buku Kajian Tindakan untuk PISMP serta jurnal bahasa di
samping membuat tinjauan menggunakan buku-buku Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu.
Saya turut membuat pautan laman-laman sesawang bagi mendapatkan maklumat
berhubung isu keperihatinan saya iaitu penguasaan kemahiran menulis mekanis.
Penulisan
proposal kajian tindakan ini agak lewat dimulakan kerana saya menghadapi
masalah untuk membuat kajian terhadap pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu
memandangkan saya mengajar mata pelajaran bahasa Inggeris. Adalah sukar bagi
pentadbir sekolah untuk memberi ruang buat saya mengajar bahasa Melayu kerana
saya bukan seorang guru pelatih yang menjalani latihan mengajar. Saya terpaksa
berunding dengan pentadbir dan guru yang mengajar bahasa Melayu bagi kelas
tahun 3 agar membenarkan saya memantau
proses pengajaran yang dikendalikan oleh beliau . Setelah seminggu memantau ,
saya terus memujuk guru bahasa Melayu ini dan mengasaknya dengan pelbagai soalan
berhubung gaya pembelajaran murid yang mempengaruhi kemajuan pelajaran. Beliau
akhirnya mendapatkan persetujuan pentadbir sekolah untuk membenarkan saya
mengajar dua waktu bahasa Melayu apabila perlu sahaja.
Semasa
membuat sorotan literatur tugasan ini, saya sangat kagum dengan keupayaan para
pengkaji lain yang telah membuat kajian dengan pelbagai kaedah yang sesuai
dengan fokus kajian. Dapatan dari kajian mereka sangat berguna dan menjadi
titik tolak kepada permulaan proposal kajian tindakan saya. Di samping itu,
saya turut berkongsi pengalaman dengan guru-guru lain yang turut mengajar
murid-murid tahun 3 Meranti.
Alhamdulillah, setelah itu saya tidak menghadapi halangan yang besar
untuk membuat huraian terhadap isu keperihatinan saya.
Tugasan
ini tergendala seketika apabila memasuki fasa terakhir di mana cara mengumpul
dan menganalisis data tidak dapat saya lakukan. Saya terpaksa membaca beberapa
artikel kajian dari jurnal disamping mentelaah tajuk tersebut dari buku-buku
kajian tindakan untuk sempurnakan cara
mengumpul dan menganalisis data bagi proposal ini. Sesungguhnya, tugasan ini sangat
berfaedah dan telah memainkan peranan yang penting untuk saya mengenal pasti
dan memahami isu-isu pengajaran dan pembelajaran dengan lebih mendalam. Selain itu, saya juga berkesempatan menimba
pelbagai ilmu melalui pembacaan jurnal-jurnal kajian tindakan terutamanya
bentuk penulisan ilmiah untuk memperbaiki mutu tugasan saya di masa akan
datang.
Setelah
semua bahagian tugasan ini saya siapkan, barulah terasa lega di hati. Namun
begitu, saya sedar masih terdapat ruang yang boleh diperbaiki dalam
menyempurnakan tugasan kajian pada masa akan datang. Ribuan terima kasih buat
para pensyarah yang dikagumi, rakan-rakan kuliah dan guru-guru sekolah ini yang
tidak lokek berkongsi ilmu serta tidak dilupa keluarga tercinta yang sentiasa
menyokong perjuangan saya di medan pengajian ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan